Løping for aktive mosjonister

Til årets sesongavslutning i Malangen fikk vi Kjetil Olsen fra Klinikk 24 og Aleksander Os for å holde foredrag om viktige momenter for oss som løper en del, men som likevel ikke er toppidrettsutøvere. Nøkkelen for å kunne trene såpass mye som vi gjør – uten å få skader – handler mye om intensitetsstyring. I foredraget var de innom temaer som:

  • periodisering av treningen
  • viktigheten av restitusjon
  • rolig langkjøring
  • pulssoner

Trenergruppa i NR periodiserer treningene våre ut fra «baklengs planlegging», dvs de tar utgangspunkt i de løpene de anser for sentrale for NR å delta på (Møreketidsløpet, Midnight Sun Marathon, Klubbtur, osv) og legger opp treninga i forkant slik at den skal gi best mulig effekt.

Restitusjon er sentralt for å holde seg skadefri, og er tett koblet til styring av intensitet på treningsøktene. Eksempelvis løper du halvmaraton i konkurransefart, krever det lengre restitusjonstid enn en rolig langtur på lørdags formiddag. Restitusjon kan være både aktiv og passiv.

Rolige langturer skal foregå med lav puls (sone 1-2). Alle som løper med pulsklokker har et forhåndsprogrammert oppsett på klokka med pulssoner opp til max. Denne trenger ikke nødvendigvis å være riktig, som igjen kan føre til at man trener med feil intensitet på f.eks langturer. Olympiatoppen har gode tekster på dette. Les mer om pulssoner på Olympiatoppen sine nettsider.

Under finner du de ulike dokumentene som ble vist under foredraget.



Nyhetsbrev

September 2019

Til medlemmene!

Hei alle sammen, det er på tide med et nyhetsbrev til alle dere. Høsten er her, og vinteren nærmer seg med stormskritt, og det går mot lysere tider, altså snødekt natur og mulighet for skiturer.

Samarbeidspartnere

Lars Nymo Trulsen, John Roar Paulsen og Unn Solid Manskow

NR har i mange år hatt og har fortsatt gode samarbeidspartnere, det setter klubben stor pris på. Det er imidlertid flere som har valgt å avslutte samarbeidet siste år. Dette gjelder avisa Nordlys, HK-reklame og DNB. Vi takker for at de har gitt oss god støtte gjennom mange år.

 Gledelig er det å fortsatt ha med Thon hotell Tromsø, og Remiks. Det er de to som vil pryde vår kolleksjon på fremtidige leveranser av løpeklær.

Styret har jobbet en stund med å finne en løsning for fremtidige sponsorer uten å måtte skifte ut hele kolleksjonen vår, og vi har fått til en løsning som vi har stor tro på, og som vi tror dere medlemmer også vil sette pris på.

Det er gledelig å kunne meddele at Northern Runners har signert en treårsavtale og gitt et samfunnsløfte til Sparebank 1 Nord-Norge. Avtalen plikter NR om å bidra med tre ukentlige aktiviteter samt å årlig gjennomføre Sherpatrappa Opp.

Våre verdier med fokus på lavterskel, inkludering og folkehelse samsvarer med kriteriene for å inngå et samfunnsløfte, noe både banken og styret i klubben er veldig fornøyd med.

Som en del av avtalen skal vi fase ut DNB luene, og alle vil fortløpende få utdelt nye luer fra Sparebank 1 Nord-Norge. For å løfte landsdelen vår skal vi i sosiale medier og bruke #fornordnorge.

Sherpatrappa Opp

Kurt-Are Larsen i fint driv

Dette året har for mange vært innholdsrikt med mange fine prestasjoner, og mange nye opplevelser. NR har vært på flere turer for å vise frem klubben og for å fortelle om vårt eget løp Sherpatrappa Opp, som nok en gang ble suksess. Med over 100 flere deltakere i år er det all grunn til jubel og honnør til alle som har bidratt gjennom arbeidsgrupper, frivillig eller som deltaker. Uten dere ville det ikke vært mulig å gjennomføre et arrangement på en så profesjonell måte, tusen takk til alle!

Årets deltakerpremie

Klubbtur 2019

Ingrid Hovda Lien viser ekte NR-glede

Lofoten High 5 var destinasjon for årets klubbtur. Over 50 medlemmer reiste med håp om et spektakulært løp med magisk utsikt i fjellene rundt Svolvær. Det ble spektakulært i form av bratte stigninger, gjørmete traséer med en god porsjon tåke og til dels regn. Våte fra innerst til ytterst, men ikke en sur mine av den grunn. Det er det som kalles NR-ånd og et ekte #sharethemovement øyeblikk.

Over 50 medlemmer deltok på årets klubbtur

Rosa sløyfe 2019

John Roar Paulsen

Om to uker er det igjen tid for et fargebytte, og da er det riktig gjettet at fargen er ROSA! NR er så heldige å få være lokal medarrangør for Rosa sløyfeløpet, som for tredje gang går av stabelen i Tromsø. VI håper på stor innblanding av NR-blåe jakker sammen med de -opptil 1000 kanskje- rosa deltakerne. Et arrangement som gir støtte til en viktig sak, kom og bli med!

Sesongavslutning 2019

Årets sesongavslutning nærmer seg med høy fart og mye spenning. Det vil bli spennende utfordringer, hyggelig samvær, inspirerende foredrag, god mat og utdeling av Sharethemovement prisen 2019. Sist men ikke minst skal vi ha og avsløre destinasjon utenlands klubbtur 2020.

For mer informasjon om sesongavslutning og påmelding se vår hjemmeside:

Northern Runners

Helt til slutt vil styret få rette en stor takk til alle sammen som hver uke bidrar til at Northern Runners fortsatt leverer godt samhold, gode prestasjoner og god folkehelse. Spesielt takk til trenerne som setter opp gode treningsøkter gjennom en forutsigbar plan, som gir alle oss andre muligheter til en meningsfylt treningsuke!

Med vennlig hilsen

Styret Northern Runners.

Lisens for deltagelse i løp

Det er krav om lisens for alle arrangement i regi av klubber tilknyttet NFIF. Banearrangement krever helårslisens, mens det for mosjonsarrangement kan løses engangslisens.

Altså – man kan enten kjøpe helårslisens som gir forsikring på alt av treninger og løp, eller man kan kjøpe engangslisens for de enkelte løpene når man melder seg på.

Helårslisens

Medlemmer i norske friidrettsklubber som er mellom 13 (fra det året man fyller 13) og 80 år kan kjøpe årslisens og vil da være forsikret på trening og i samtlige friidrettsarrangement i Norge og andre land de deltar, inkludert mosjonsløp, kappgang, turmarsjer og motbakkeløp. Les vilkårene for helårslisens

Priser helårslisens: 
Grunnlisens kr 420,-
Utvidet lisens kr 950,-

Engangslisens

Dersom deltaker fyller 13 år inneværende år for deltakelse i mosjonsarrangement og ikke har helårslisens må deltakeren kjøpe engangslisens. Det er arrangørens ansvar å kreve inn engangslisens. Eksempelvis får man opp valget om engangslisens eller årslisens når man melder seg på Sherpatrappa Opp.

Sesongavslutning 2019

Årets tur går til Malangen Resort 19-20 oktober

Vi bor på rorbuer og på hotellet

Det er booket rom til 50 stk., der første mann til mølla gjelder! Frist for påmelding er satt til 20. september. Turen er kun for betalende medlemmer av klubben, så medlemskap må være betalt før turen om du ønsker å være med. Dette gjøres i Min Idrett. Dersom det er behov for veiledning i min idrett, send e-post til styret@northernrunners.no Det blir slik at de som kjører ordner med sin sjåfør angående drivstoff. Program for turen kommer etter hvert, men om noe er uklart er det bare å sende en melding til Gunn Larsen eller John Roar Paulsen.

Pris: pr. stk. for turen er 700,- (ordinær pris 1400,-) Regning sendes via Min Idrett. Dette inkluderer:

  • Overnatting
  • lunsj
  • 3 retters middag u/ drikke og frokost.

Dette blir skoi! Vennlig hilsen oss i styret.

Årets klubbtur går til Lofoten!

Årets klubbtur går til Lofoten!

Siste dagen i august 2019 ønskes det igjen velkommen til Svolvær og Lofoten High5. Fem fjelltopper som alle er synlige fra Svolvær torg hvor starten går kl. 09.00. Både konkurranseklasse og mosjonsklasse.

Vi har reservert rom på Thon Hotell Svolvær og rigget egen buss. Festmiddag kommer også.

All info om turen samles på denne nettsiden.

Vi anbefaler også at du melder interesse for arrangementet på vår Facebook-side: https://www.facebook.com/events/1400191400118433/

For eventuelle spørsmål; ta kontakt med styret på post@northernrunners.no

Helsehuset K24 med på laget!

En ny gladnyhet for medlemmene i Northern Runners! Det er nå inngått en samarbeidsavtale med Helsehuset K24.

K24 ønsker å hjelpe deg til en smertefri og aktiv hverdag. Du vil få hjelp og oppfølging basert på en grundig utredning. Deres terapeuter og fysiske trenere samarbeider tett slik at du skal bli kvitt smertene, prestere bedre og generelt få en bedre hverdag.

Klinikk 24 tilbyr medlemmer av Northern Runners følgende:

  • Laktattest gruppetilbud (minimum 4 stk i slengen) 1199,-
  • Intensitetsveiledning individuelt på bakgrunn av laktatprofil: 349,-
  • Fysioterapi 700/500 (normalpris 790/590)
  • Medlemskap trening 249,- (inntil 100 medlemskap, garantert pris i hele 2019)

Les mer om våre rabatter på siden om våre medlemsfordeler.

Øvelser for styrketrening

Status

Styrkeøvelser

Kristin hadde et foredrag om løpeskader. Under vises gode styrkeøvelser som kan hindre at du får løpsrelaterte skader.På websidene www.klokavskade.no og http://www.skadefri.no finnes det masse gode styrkeøvelser, ikke bare for løping, men også for andre typer trening.

 


Generell styrketrening for løping utarbeidet for Northern Runners (Kristin B Borch, 2017)

Utføres 2 x uke

Oppvarmingsøvelser:

 

Knebøy og kneløft: a) stå på ett bein med motsatt bein bøyd i hofte og kne opp fra underlaget og b) bøy rolig ned i kne på standbeinet mens du bøyer overkroppen fram og berører utsiden av vektbærende fot. Gå tilbake til utgangsposisjon kontrollert med hofte, kne og fot. (Maren Stjernen, Fysioterapeuten 4/12)

 

 

a) Stå på ett bein og med motsatt bein løftet og armer over hodet med strake albuer. B) beveg overkroppen fram og bein bakover til de danner en rett linje gjennom hoften. Kne kan være bøyd. Trekk overkroppen opp og beinet tilbake til utgangsstilling ved å bruke muskulaturen i setet og bakside lår. Unngå å rotere og hold ryggen rett gjennom hele øvelsen. (Maren Stjernen, Fysioterapeuten 4/12)

12 spensthopp

 

Styrkeøvelser: To øvelser i 2 serier: for eksempel utfall - push up – utfall - push up, bytt til kombinasjon 2. Da tar programmet ca 30 min å gjennomføre. Hvis du har god tid kan alle øvelsene gjøres med repetisjoner: 3 x 12.

Kombinasjon 1.

Utfall: 12 på hver bein

Stå med hoftebreddes avstand og ta et langt skritt frem. Gå rolig ned, og trekk deg raskt og eksplosivt opp. Det er viktig at du har kneet over ankelen, i en 90 graders vinkel, samt en rak og god holdning i ryggen.

Eller Bulgarsk utfall: 3x5-7 reps på hver side

Støtt bakre bein på en kasse, len overkroppen fram med rett rygg, hold en oppreist stilling gjennom hele øvelsen, rolig knebøy på fremre bein, husk kne over tå.

Push ups: 12 reps: fra tærne eller knærne

 

 

Kombinasjon 2:

Knebøy: 12 på hver bein ved ett beins knebøy (eller vanlig knebøy)

Stå på ett bein og bøy ned 6 ganger der andre bein peker rett fram, neste knebøy peker beinet skrått til siden, rett til siden, skrått bakover, rett bakover og på skrått innover bak beinet du står på (tenk at du beveger det frie beinet fra klokka 6 til klokka 1). Bytt bein og gjenta. To serier på hver bein (til sammen 12 på hvert bein).

Planken:

Innta plankeposisjon: stå i 40 sek, skift til sideplanken 40 sekunder, skift til andre siden 40 sek og deretter rett plankeposisjon igjen 40 sekunder.

Sideplanken: Albuen må være rett under skulderen, ellers får du vondt etterpå. Skuldrene må være lave.

Kombinasjon 3.

Bakside lår: Hamstring øvelse 12 repetisjoner

Ligg på rygg, sett opp det ene beinet med bøy i kne, og foten i gulvet, løft bekken og det andre beinet strakt opp slik at begge lårene er parallelle. Du skal kjenne det i det beinet som står i gulvet.

(Maren Stjernen, Fysioterapeuten 4/12)

 

Tåhev: 3x10 rep på hvert bein (www.skadefri.no)

Gå opp på tå, så opp på hælen.

Eller Ett beins tåhev på trinn, event hurtig ett beins tåhev på trinn

Kombinasjon 4. (3 øvelser)

Nordic Hamstrings: 2x5 repetisjoner (www.skadefri.no)

Stå på knærne på matte, hold kroppen strak med rette hofter, senk deg framover, brems bevegelsen med baksiden av lårene. Bruk armene for å skyve tilbake til utgangsstilling

 

 

 

Dips: 12 repetisjoner

Bruk en stol, kasse, sofa i passelig høyde og hev og senk kroppen slik at du kjenner at du bruker bakside overarm.

Rygghev: 12 repetisjoner

Ligg på magen løft opp overkropp samtidig som du løfter opp armene, presser skulderbladene sammen og strekker fram armene og fører de tilbake og ned.

 

LYKKE TIL!

 

Julekalender 2015

gavesko

Som tidligere år, arrangerer Northern Runners egen julekalender. Mens vi venter på at julenissen skal komme med nye løpesko i gavesekken, byr vi på daglige utfordringer som handler om Northern Runners og andre løpsrelaterte temaer. Så mellom julebakst, gavehandling og løpeturer, håper vi at flest mulig vil være med på julekalenderen 2015.

 

Julekalenderen er tilgjengelig i Facebook-gruppa til Northern Runners.

 

Konkurranseregler

Hver dag i desember blir det lagt ut spørsmål i Northern Runners sin gruppe på Facebook. Spørsmålene må besvares samme dato som de legges ut. Det er kun mulig å registrere ett svar, og dersom det registreres flere svar, vil kun det første være gyldig. Vi tillater kun svar fra medlemmer av Facebook-gruppa.

 

Premiering

Alle som deltar med svar på ett eller flere spørsmål har mulighet til å vinne premier i julekalenderen. De tre som har flest poeng den 24.desember vinner hovedpremiene. Men det vil også være mange flotte uttrekkspremier som trekkes blant alle som deltar.

Hovedpremiene i årets kalender er:

1. plass: Northern Runners løpejakke og singlet i valgfri størrelse

2. plass: Northern Runners løpejakke i valgfri størrelse

3. plass: Gavekort på valgfri distanse på Midnight Sun Marathon 2016

 

I tillegg vil det bli trukket flotte premier fra blant annet Torshov Sport, NR’s kleskolleksjon, Midnight Sun Marathon, Nordlys, Thon Hotels, skodubb.se, DNB, Tromsø kaffebrenneri og Mack. Fullstendig liste over uttrekkspremiene vil bli presentert senere i desember.

 

God adventstid og lykke til med deltagelse i julekalenderen!